Διαθεματική δράση: «Όταν η Ιστορία συναντά την Οικονομία»

  

Πρότυπο  Πειραματικό  Γενικό Λύκειο

Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης

ΔΡΑΣΕΙΣ Π.Π. ΓΕΛ Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης

evaggeliki_b

ΤΙΤΛΟΣ:

 «Όταν η Ιστορία συναντάει την Οικονομία….»

Μια διαθεματική προσέγγιση της Ιστορίας και της Οικονομίας μέσα από επιλεγμένες ενότητες της «Ιστορίας του Μεσαιωνικού και Νεότερου Κόσμου»

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΕΣ/ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ:

Γεώργιος Θώδης, φιλόλογος

Κωνσταντίνα Σβώλη, οικονομολόγος

ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΔΡΑΣΗΣ:

Βασικός στόχος είναι να διερευνήσουν οι μαθητές, ότι παρόλο που η πρόβλεψη μιας εξέλιξης στην οικονομία (π.χ. ένα επεισόδιο κρίσης) είναι αρκετά δύσκολη, η μελέτη και η ερμηνεία της Ιστορίας μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη κατάλληλων πολιτικών και μέσων που θα επιταχύνουν ή θα επιβραδύνουν ή ακόμα και θα προλάβουν την εξέλιξη αυτή.

Επίσης οι μαθητές να αντιληφθούν την εξέλιξη της Ιστορίας μέσα από μια άλλη οπτική, συνειδητοποιώντας τον πολύπλευρο χαρακτήρα της.

Επιπλέον να αναπτύξουν λειτουργίες ενσυναίσθησης, τοποθετώντας τον εαυτό τους στη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή και να αναπτύξουν έτσι ιστορική κρίση.

 ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΗΣ:

Ο χρυσός σόλιδος της βυζαντινής αυτοκρατορίας, το «δολάριο του Μεσαίωνα» κατά τον S. Lopez, κυκλοφορούσε σχεδόν σε όλο το γνωστό τότε κόσμο. Άλλωστε σύμφωνα με το Μιχαήλ Ψελλό στη Χρονογραφία του «δύο πράγματα συντηρούν την ηγεμονία των Ρωμαίων: η φήμη των αξιωματούχων τους και τα χρήματά τους». Αλλά και στους επόμενους αιώνες η ολοένα και μεγαλύτερη διάδοση του χρήματος, ανέδειξε αυτό σε μια κινητήρια δύναμη της Ιστορίας.

Κάθε οικονομική συναλλαγή όμως, περιέχει και μια ιστορική συναλλαγή, μια διαπραγμάτευση μνήμης. Τα ίδια τα νομίσματα, με τις εικαστικές τους επισημάνσεις, λειτουργούν ως μέσα οικονομικής συναλλαγής αλλά και ως μέσα προπαγάνδας, ως δεδομένα ιστορικής και αρχαιολογικής πληροφορίας αλλά και ως αντικείμενα επικοινωνίας με το παρελθόν.

Η ιστορική αξία λοιπόν ανταλλάσσεται συγχρόνως με την οικονομική, διότι η κοινωνική συνείδηση υποστηρίζει ότι η μία επιτρέπει την άλλη.

Ο Niall Ferguson επίσης, θεωρεί πως πίσω από κάθε ιστορικό φαινόμενο κρύβεται κι ένα οικονομικό μυστικό: γι΄ αυτό και σε πολλά Πανεπιστήμια του εξωτερικού σήμερα η Ιστορία μελετάται μέσω της Οικονομίας.

Βέβαια η Ιστορία, αν και δεν επαναλαμβάνεται, εντούτοις τα ιστορικά γεγονότα προσομοιάζουν, ώστε να εμφανίζονται ως κοινό πρότυπο εξέλιξης: χρηματοοικονομικές κρίσεις, υποτίμηση νομισμάτων, εκχρηματισμός της οικονομίας, τολμηρά δημοσιονομικά μέτρα, χρηματοπιστωτικοί θεσμοί, πτωχεύσεις συνοδεύονται στην ανθρώπινη παγκόσμια Ιστορία από ύφεση, απώλεια προϊόντος αλλά και από ανάκαμψη και άνθηση.

Στην προτεινόμενη δράση επιχειρείται μια διαθεματική προσέγγιση της Ιστορίας και της Οικονομίας μέσα από επιλεγμένες ενότητες του βιβλίου της Β΄ Λυκείου  «Ιστορία του Μεσαιωνικού και Νεότερου Κόσμου»

 Ενδεικτικές ενότητες:

  1. Τα δημοσιονομικά μέτρα του Νικηφόρου Α΄.
  2. Η υποτίμηση του σολίδου την εποχή του Κωνσταντίνου Θ΄
  3. Η φεουδαρχία της Μεσαιωνικής Ευρώπης
  4. 4. Η πολιτική αστάθεια και η πτώχευση του 12ου αιώνα στο Βυζάντιο
  5. Η οικονομική πολιτική του Αλέξιου Α΄
  6. Οι οικονομικές μεταβολές στη Δ. Ευρώπη στα μέσα του 11ου
  7. Η οικονομική ευρωστία στη Δ. Ευρώπη τον 13ο
  8. Η κρίση της φεουδαρχίας (1271-1330)
  9. Ο εκχρηματισμός της οικονομίας στη Δ. Ευρώπη τον 12ο
  10. Οι οικονομικές μεταβολές στην Ευρώπη μετά τις γεωγραφικές ανακαλύψεις
  11. Οι απαρχές της Βιομηχανικής Επανάστασης και οι οικονομικές θεωρίες. (η οικονομική σκέψη του Διαφωτισμού)
  12. Η οικονομική διείσδυση της Δύσης ως αίτιο παρακμής της οθωμανικής αυτοκρατορίας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

Η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει μέσω φύλλων εργασίας και συνθετικών (ομαδικών ή ατομικών εργασιών).

Η αξιολόγηση από όλους τους μαθητές αλλά και από τους εκπαιδευτικούς θα αφορά συνολικά την κάθε ομάδα και θα βασίζεται στα παρακάτω κριτήρια: α) για το περιεχόμενο: αν έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί τα σχετικά με το θέμα που εξετάζεται στοιχεία και αν τεκμηριώνονται οι απόψεις. β) για την οργάνωση και δομή των κειμένων: αν υπάρχει λογική αλληλουχία και συνοχή. γ) για την ομαδική εργασία: αν οι εργασίες είναι αποτέλεσμα αμοιβαίας συνεισφοράς και ανταλλαγής απόψεων και αν έχουν αξιοποιηθεί οι δεξιότητες όλων των μαθητών και δ) για τη χρήση των ΤΠΕ: αν έχουν αξιοποιηθεί οι δυνατότητες των ΤΠΕ για την εκπόνηση των εργασιών.

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

Ετήσια, μέχρι τη λήξη των μαθημάτων.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Νοέμβριος 2017
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Δεκ.    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Πρόσφατα σχόλια
Kατηγορίες
Αρέσει σε %d bloggers: