«Οδυσσέας Ελύτης: Τόποι και τοπία της ποίησής του»

Διασχολική Δράση (Σεπτέμβριος 2013-Μάρτιος 2014)

(Πράξη ΕΠ.Ε.Σ. Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής, 21/24-9-2013)

 

Πρότυπο-Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης (Διευθυντής: Νίκος Λινάρδος, ΠΕ2) &

Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης (Διευθυντής: Στρατής Βογιάννης, ΠΕ4)

Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Λέσβου (Διευθύντρια: Γεωργία Σκαλοχωρίτου, ΠΕ3)

Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου (Διευθυντής: Δημήτρης Καλυκάκης, ΠΕ3)

 H φετινή διασχολική μας δράση «Οδυσσέας Ελύτης: Τόποι και τοπία της ποίησής του» αποτελεί μια από τις πρώτες εκδηλώσεις ενός ευρύτερου κύκλου συναντήσεων με το γενικό τίτλο «Φωνή πατρίδας». Η δράση ως προς το ανθρώπινο δυναμικό συνδέεται κατά κύριο λόγο με τους προσκεκλημένους, τους συνεργάτες και τα μέλη του Ομίλου «Φιλαναγνωσία & Σχολική Βιβλιοθήκη», ενώ περιστασιακά ανοίγεται στην υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα και στην τοπική κοινωνία. Βασικός χώρος διεξαγωγής αυτών των συναντήσεων είναι η Σχολική μας Βιβλιοθήκη, ενώ για μεγαλύτερο κοινό προσφέρεται η Αίθουσα Εκδηλώσεων.

 Σύντομη περιγραφή:

Με αφετηρία το ποιητικό και το δοκιμιακό έργο του Οδυσσέα Ελύτη, οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων προσέγγισαν τους τόπους μέσα στους οποίους έζησε ο ποιητής: Το Ηράκλειο, ως τόπο γέννησης και πρωταρχικών ποιητικών ερεθισμάτων˙ τη Λέσβο, το Αιγαίο αλλά και την Ιωνία, ως αρχέγονο τοπίο, προγονική μήτρα και σταθερό πεδίο ποιητικής έμπνευσης˙ την Αθήνα, ως πόλη της μόνιμης κατοικίας, της διαμόρφωσης και της λογοτεχνικής δημιουργίας του.

Οι μαθητές, με αφετηρία το μάθημα της Νεοελληνικής Γραμματείας της Γ Γυμνασίου και της Α Λυκείου, αλλά και τα ειδικά ενδιαφέροντα που καλλιεργούνται στον Όμιλο, αφού μελέτησαν το έργο, την εποχή και τη βιωματική σχέση του ποιητή με τον κάθε τόπο, εστίασαν το ενδιαφέρον τους στην ποιητική αποτύπωση των τοπίων, επισκέφθηκαν τα εντόπια μέρη τους και θέλησαν να γνωρίσουν από κοντά τους πιο σημαίνοντες τόπους. Σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάστηκε εξαρχής (Σεπτέμβριος 2013) και πρόκειται να πραγματοποιηθεί (21 Μαρτίου 2014) η εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών της Ευαγγελικής Σχολής στη Λέσβο, με σκοπό την παρουσίαση της δράσης στο Π. Π. Λέσβου σε κοινή εκδήλωση υπό την αιγίδα όλων των σχολείων, την ημέρα του εορτασμού της Ημέρας Ποίησης.

Οι επιμέρους άξονες της Δράσης καθορίστηκαν σε  μεγάλο βαθμό από τη βούληση και τις επιλογές των φιλολόγων που εργάστηκαν για την υλοποίησή της. Η αρχική ιδέα, η επιστημονική ευθύνη και ο γενικός συντονισμός είναι έργο της κ. Δώρας Μέντη (Γυμνάσιο Ευαγγελικής). Η υλοποίηση της δράσης ως προς την Αθήνα έγινε σε συνεργασία με τον κ. Γιώργο Θώδη (Λύκειο Ευαγγελικής). Κατά τόπους υπεύθυνοι φιλόλογοι είναι: η κ. Μαίρη Ζερβού (Λέσβος) και η κ. Βαρβάρα Ρούσσου (Ηράκλειο). Για την παρουσίαση της εκδήλωσης συνεργάστηκαν οι φιλόλογοι του Π. Π. Λέσβου: Γιώργος Αντωνάκης, Γιάννης Αναγνώστου, Μαρία Ζαφειρίου.

 Συνεργαζόμενοι φορείς:

 ΑΘΗΝΑ

Τμήμα Φιλολογίας-Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (καθηγητής Ευριπίδης Γαραντούδης)

Εκδοτικός οίκος «Ίκαρος» (20.12.2013)

Εταιρεία Συγγραφέων (Δημήτρης Καλοκύρης, 21.2.2014)

Οι σκηνοθέτες Γιώργος και Ηρώ Σγουράκη (13.12. 2013)

Ο ποιητής και μεταφραστής Στρατής Πασχάλης (31.1.2014)

 ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Ιστορικό Μουσείο Κρήτης-Ίδρυμα Καλοκαιρινού (Ιανουάριος 2014)

 ΛΕΣΒΟΣ

Ο κ. Κωστής Ιωάννου (10.1.2014).

 Πρόθεσή μας είναι η διασχολική δράση να λειτουργεί σε ετήσια βάση,  διατηρώντας τη συνεργασία με τα ήδη εμπλεκόμενα σχολεία αλλά και ανανεώνοντας τους κατά τόπους συντελεστές της, καθώς θα συνδέεται κάθε χρονιά με τη μελέτη ενός ποιητικού έργου. Ο σχεδιασμός της έχει σταθερούς εκπαιδευτικούς στόχους:

α) τη στενότερη επαφή των μαθητών με την ποίηση

β) την επικοινωνία εκπαιδευτικών και μαθητών διαφορετικών περιοχών

 γ) την ανταλλαγή απόψεων, εμπειριών και πληροφοριών

δ) τη δημιουργία σχετικού εκπαιδευτικού υλικού

ε) την ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων μεταξύ των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών, γύρω από την παιδαγωγική σημασία της δράσης,

στ) την ενίσχυση των δεσμών των μαθητών με τις τοπικές κοινωνίες,

και χαρακτηρίζεται από την επιθυμία για στενότερη σύνδεση με σχολεία και περιοχές με μικρασιατικές ιστορικές καταβολές.

 Ανάμεσα στα πιο σημαντικά εξαγόμενα που θα προκύψουν από τη δράση, αναφέρουμε:

α. την ψηφιακή έκδοση «Χρονολόγιο Οδυσσέα Ελύτη (Αθήνα-Λέσβος)», Ευαγγελική Σχολή, Νέα Σμύρνη 2014, σσ. 70.

β. μαθητικές εργασίες που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της δράσης

γ. εκπαιδευτική επίσκεψη στη Λέσβο

δ. παρουσίαση της δράσης

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Σεπτεμβρίου 2017
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Δεκ.    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Πρόσφατα σχόλια
Kατηγορίες
Αρέσει σε %d bloggers: